Senarai Senja  

Posted by agus3anto

Senarai Senja

Tapi aku masih saja berbalut jubahMu,
jubah yang kucuri ketika celah-celah waktu memanggil, dan tak kuhinggapi helai permadani yang kau hamparkan untukku.
BAHKAN ketika langit berubah MERAH, NILA atau JINGGA.

Dan aku masih saja berdiri ponggah dalam ketakberdayaanku yang tersamar oleh ego dan lecutan angkara.
Atau baur bersama raung klakson dari mobil box pengangkut mimpi.

Seringkali aku meringkuk dalam kubangan kata ketika menjajakiMu seperti aku mengenalkan seorang kawan lama pada segerombolan pengelana yang tersesat di antara hujan yang menghutan, pada senja yang berkomplot dengan gelap.
Di antara rindang prasangka yang tak pernah ada titik akhir seperti setapak dalam sebuah peta.

Dan aku tersesat dalam senja yang kalian ceritakan, menggapai pegangan tanpa sedikitpun bias cahaya.

Terseok dalam gulita yang membuatku sesak.
Adakah senarai terang di ujung sana?
meski samar, meski hanya sebatas geriap??

This entry was posted on Monday 26 May 2008 at 07:43 . You can follow any responses to this entry through the comments feed .

0 comments

Post a Comment